معادن و آلودگی محیط زیست


در سرتاسر دنیا استخراج از معادن و فرآوری مواد معدنی نقش مهمی در مشکلات زیست‌محیطی از قبیل کاهش سطح جنگل‌ها، فرسایش خاک و آلودگی هوا و آب ایفا می‌کند. اثرات زیست‌محیطی اکتشاف و استخراج در معدن‌کاری ناشی از آلودگی صوتی در معادن روباز که مربوط به فرآیندهای حفاری، آتش‌باری و ماشین‌آلات استخراجی بوده و آلودگی هوای ناشی از آن نیز مربوط به عملیات حفاری، انفجار، بارگیری، حمل و تخلیه است، بایستی مورد توجه قرار گیرند.

استخراج از معادن و اثرات زیست محیطی

کلیه معادن به یکی از دو روش سطحی و زیرزمینی استخراج می‌شوند. معدن‌کاری زیرزمینی اثرات زیست‌محیطی کمی را در بر دارد و جدی‌ترین خطر آن ریزش است. اما معادن زیرزمینی زغال‌سنگ با خطر آتش‌سوزی و انفجار مواجه می‌باشند و کارگران معادن زغال‌سنگ به دلیل استنشاق گرد و غبار در معرض بیماری‌های ریوی و تنفسی هستند و همچنین انباشت مواد معدنی در روی سطح زمین باعث آلودگی‌های سطحی و زیرزمینی می‌شود.

فاضلاب اسیدی معادن

پساب اسیدی معادن نخستین و مهم‌ترین مشکل زیست‌محیطی صنعت معدن است. فاضلاب اسیدی معادن، ماهی‌ها و زیست‌بوم آبزیان را نابود می‌کند. با فناوری امروزی دفع آن بسیار مشکل است. با شروع عملیات پاک‌سازی سالیانه هزینه‌های هنگفتی را می‌بلعد که این امر ممکن است تا قرن‌ها ادامه داشته باشد.

هنگامی که کانی‌های سولفیدی سنگ‌ها در معرض آب و هوا قرار گیرند، با تبدیل شکل سولفیدی گوگرد به اسید سولفوریک فاضلاب اسیدی سولفیدی ایجاد می‌شود. این اسید قادر به تجزیه فلزات سنگینی است که در باطله‌های معدن موجود است. فلزاتی نظیر سرب، روی، مس، آرسنیک، سلنیوم، کادمیم و جیوه با حل شدن، به آب‌های سطحی و زیرزمینی سرازیر می‌شوند. باکتری‌های خاصی به طور محسوس سرعت واکنش تولید اسید را افزایش می‌دهند. آلودگی فاضلاب اسیدی معادن توانایی سمی نمودن آب‌های زیرزمینی و به ویژه آب‌های آشامیدنی را دارند. نهشته‌های معدنی که معمولاً در ایجاد فاضلاب اسیدی قابلیت مشارکت دارند را معادن طلا، نقره، مس، آهن، سرب و روی و مخصوصاً زغال‌سنگ تشکیل می‌دهند. فاضلاب این معادن آبی اسیدی به رنگ‌های زرد، سبز و یا نارنجی کم‌رنگ بوده که حاوی اسید سولفوریک و غالباً همراه با مقادیری فلزات سنگین است.

راهکارهای کاهش اثرات زیست محیطی در معادن

برای کاهش اثرات زیست‌محیطی عملیات معدن‌کاری وضع مقررات سخت‌گیرانه در مورد تخلیه باطله‌های این عملیات در جلوگیری از آلودگی آب‌ها و پخش مواد در هوا مؤثر خواهد بود. مانند لایحه هوا پاک، آب پاک، حفاظت و بازیافت منابع که در ایالات متحده امریکا رعایت می‌شود.

برای حفاری می‌توان با بهره‌گیری از ماشین‌های حفار مجهز به سیستم مکنده گرد و غبار و تغذیه آب داخلی و خارجی، میزان گرد و غبار را کاهش داد. در انفجار نیز می‌توان با عملیات آتش‌باری با بازدهی بالا و کاهش مواد سمی مواد منفجره، آلودگی هوا را کاست.

هنگام حمل و نقل نیز پاشیدن آب در جاده ورودی و روی مواد معدنی داخل کامیون‌ها و همچنین استفاده از امولسیون‌های نفتی مناسب جهت تثبیت گرد و غبار در سطح جاده‌های معدنی بسیار مؤثر است. در شرایطی که باطله‌های معدن به حال خود رها شوند، ممکن است در صورت سمی بودن، خاک منطقه را آلوده کنند که این امر برای حیوانات و پرندگان مضر است.

برای حفاظت از محیط زیست در معادن راهکارهای زیر حائز اهمیت است:

  • ارزیابی زیست‌محیطی پروژه‌های معدنی
  • فعال نمودن ظرفیت‌های تحقیقاتی و علمی در زمینه حفظ محیط زیست و معدن
  • بهبود شاخص‌های زیست‌محیطی در بخش‌های مختلف معدنی
  • توسعه و ایجاد فضای سبز و درخت‌کاری در اطراف معادن به صورت کمربند سبز

شرکت مهندسان مشاور آرین ستاک اندیش

محیط زیست برای ما
ما برای محیط زیست

شرکت مهندسین مشاور آرین ستاک اندیش با بیش از یک دهه تجربه حرفه‌ای در زمینه‌های محیط زیستی، آماده ارائه خدمات در حوزه پایش زیست‌محیطی، ارزیابی اثرات زیست‌محیطی و کنترل و کاهش آلاینده‎ های این صنعت می‌باشد.


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 + 11 =