فاضلاب صنعت پالایشگاه


فاضلاب پالایشگاه

صنعت پالایشگاه یکی از صنایع مهم و بزرگ کشور محسوب می‌شود که آب یکی از عوامل مهم و کلیدی در فرآیندهای آن محسوب می‌شود. عملیات‌هایی مانند تقطیر، استخراج، ساخت حلال‌ها، سیستم‌های خنک‌کاری و فرآیندهای شست‌وشو تجهیزات و … از منابع تولید فاضلاب در پالایشگاه می‌باشند. مقداری از آب مصرفی نیز می‌تواند در فرآیند تولید برق و الکتریسیته استفاده شود. این فاضلاب‌ها حاوی مقادیر زیادی ترکیبات سمی  و خطرناک است که می‌توانند باعث آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی بشوند. میزان آب استفاده شده در واحدهای مختلف و کیفیت آن وابسته به عوامل مختلفی مانند فرآیندهای واحد، نفت خام ورودی و دیگر عوامل دارد.

مهم‌ترین منابع تولید فاضلاب پالایشگاه

  • بازیافت فاضلاب‌های ترش حاصل از واحدهای تصفیه نفت گوگرددار
  • فاضلاب حاصل از فرآیندهایی که منجر به تولید محصولات مصنوعی و سینتتیک می‌شوند. این فاضلاب حاوی مواد آلی مانند اسیدها ، الکل‌ها، فنل و … است.
  • فاضلاب حاصل از شیرین‌سازی و آبگیری

تصفیه فاضلاب پالایشگاه

فاضلاب پالایشگاه می‌تواند حاوی مواد مختلفی مانند هیدروکربن‌های حلقوی (که معمولا سمی بوده و ساختار پایدار و محکمی دارند مانند PAH دارند) باشند. وجود موادی همچون این دسته از مواد، فرآیند تصفیه فاضلاب پالایشگاه را سخت و پیچیده می‌کند. تصفیه فاضلاب پالایشگاه همانند دیگر صنایع از مراحل پیش تصفیه، تصفیه اولیه، تصفیه ثانویه و تصفیه پیشرفته تشکیل می‌شود. مراحل فوق می‌تواند شامل واحدهای زیر باشد:

  • پیش تصفیه شامل صافی‌ها، فیلترها و حوضچه‌های آرامش اولیه
  • مرحله اولیه تصفیه مانند روغن‌گیرها، لخته‌سازی، DAF، منعقدسازی
  • تصفیه ثانویه شامل کربن فعال و روش‌هایی مانند MBBR
  • تصفیه پیشرفته شامل وتلندها، اکسیداسیون پشیرفته و تکنولوژی‌های غشایی

پس از تصفیه

در نهایت پساب تصفیه شده می‌تواند با توجه به مشخصات فیزیکی و شیمیایی خود به عنوان آب فرآیندی، فعالیت‌های کشاورزی استفاده شده و یا به محیط تخلیه بشود.استفاده از حوضچه‌های ته‌نشینی یکی از واحدهای موثر در کاهش مواد جامد معلق از جریان فاضلاب می‌باشد که می‌تواند در مراحل مقدماتی و در دیگر مراحل به دفعات مورد استفاده قرار بگیرد.

روغن و گریس نیز توسط فرآیندهای مختلفی مانند DAF، API و دیگر روش‌ها از جریان جدا می‌شوند. فاضلاب‌های اسیدی با استفاده از موادی مانند آمونیاک، آهک و کربنات سدیم می‌توانند به pH مناسب برسند. برای فاضلاب‌های اسیدی نیز ممکن است بتوان از اسیدهایی مانند اسید سولفوریک استفاده کرد و مشخصات آب را تا حدی بهبود بخشید. در روش‌های هوازی مانند DAF مقدار زیادی از آلاینده‌های آلی و ترکیبات هیدروکربنی فرار و CODقابل کاهش هستند. روش‌های بیولوژیکی استفاده شده در مرحله تصفیه فاضلاب ثانویه کمک شایانی به کاهش شاخص‌های مواد آلی و دیگر مواد مغذی در فاضلاب مانند نیتروژن می‌کنند. روش‌های تصفیه پیشرفته عموماً برای حذف مواد خطرناک و خاص از جریان فاضلاب مانند PAH، BTEX، هیدروکربن‌های محلول و دیگر آلاینده‌ها استفاده می‌شوند. انتخاب روش مناسب با توجه به آلاینده‌های خاص مدنظر و امکانات مختلف موجود امکان‌پذیر است.

فاضلاب صنعت پالایشگاه

استفاده از فاضلاب تصفیه شده پالایشگاه

با توجه به آلاینده‌های متنوع و مختلف موجود در فاضلاب پالایشگاه‌ها، هر گونه تخلیه آن‌ها به محیط و یا استفاده از آن‌ها در صنعت یا کشاورزی منوط به تصفیه مناسب و کافی آن‌ها بوده تا ضمن کنترل بیماری‌ها و مشکلات احتمالی ناشی از مدیریت ناصحیح آن‌ها بر سلامت انسان و محیط زیست، با استفاده مجدد از آن در صنعت باعث کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در مصرف منابع کشور بشود.

شرکت مهندسان مشاور آرین ستاک اندیش

محیط زیست برای ما
ما برای محیط زیست

شرکت مهندسین مشاور آرین ستاک اندیش با بیش از یک دهه سابقه و با کادری متخصص و مجرب در حوزه‌ی صنعت نفت و پالایشگاه آمادگی همکاری کامل در پروژه‌های مربوط به پایش زیست‌محیطی و طراحی تصفیه‌خانه این صنعت بزرگ و مهم را داشته و پیشاپیش از اعتماد و حسن انتخاب شما سپاس‌گزار است.


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 3 =