تهیه گزارش ارزیابی اثرات زیست‌محیطی

ارزیابی اثرات زیست‌ محیطی

ارزیابی اثرات زیست محیطی یا Environmental Impact Assessment (EIA)، یکی از گزارش‌های اساسی و مهمی است که توسط شرکت‌های مشاور مهندسی محیط زیست به درخواست کارفرماها از صنایع مختلف من‌جمله صنایع نفت و پتروشیمی، صنایع فلزات مانند فولاد، صنایع شیمیایی و دیگر صنایع تهیه می‌شود. این گزارش اثرات ناشی از احداث و بهره‌برداری از طرح‌های مختلف را بر محیط‌های طبیعی، فیزیکی و … در حوزه‌های زیست‌محیطی، فرهنگی، اقتصادی بررسی می‌کند.

فرآیند انجام گزارش اثرات زیست‌محیطی

  1. اطمینان از نیاز یا عدم نیاز به انجام ارزیابی اثرات زیست‌محیطی با توجه به گروه‌بندی صنایع ملزم به تهیه گزارش نظر به مدارک سازمان حفاظت محیط زیست
  2. تعیین محدوده بررسی اثرات زیست محیطی به منظور مشخص کردن مرز مطالعه
  3. بررسی وضعیت موجود و تعیین شرایط موجود قبل از اجزا پروژه
  4. پیش‌بینی اثرات
  5. ارزیابی اثرات وارده و اولویت‌بندی و تعیین موارد مهم
  6. تنظیم برنامه مدیریت زیست‌محیطی
  7. تهیه گزارش و تصمیم‌سازی
  8. تصمیم‌گیری

مراحل انجام گزارش اثرات زیست‌محیطی

در مرحله اول با توجه به دسته‌بندی ارائه شده از طرف سازمان محیط‌زیست ، صنایع ملزم به ارائه گزارش ارزیابی اثرات زیست‌محیطی مشخص شده‌اند، تصمیم به لزوم تهیه این گزارش برای صنایع هدف مشخص می‌شود.

در مرحله دوم، برای انجام ارزیابی اثرات زیست‌محیطی، با توجه به اطلاعات در اختیار گذاشته شده از طرف صنعت کارفرما به بررسی مرزهای پروژه و دامنه اثرات زیست‌محیطی پرداخته می‌شود. تعیین محدوده اثرگذاری شامل مشخص کردن مرزهای فیزیکی نیز می‌شود.

در مرحله سوم به بررسی شرایط زیست‌محیطی، اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی منطقه قبل از احداث پروژه پرداخته می‌شود.

در مرحله چهارم از ارزیابی اثرات زیست‌محیطی به پیش‌بینی مراحل احداث و بهره‌برداری از طرح پرداخته می‌شود. ویژگی اثرات عبارتند از ماهیت اثر(مثبت/منفی)، بزرگی اثر و شدت اثر، دوره زمانی اثر(کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند مدت)، اهمیت اثر، احتمال یا قطعیت اثر می‌باشد.

در مرحله بعد، با استفاده از روش‌های مختلفی می‌توان به ارزیابی این اثرات پرداخت. روش‌های مانند روش چك ليست (ارزيابي بدون هيچ نوع اندازه‌اي از حجم تقريبي آن‌ها)، روش ماتريس (ارزيابي اثرات به صورت كمي و با در نظر گرفتن ستون فعاليت‌ها و ستون اثرات)، تحليل شبكه (ارزيابي اثرات درجه دوم و سوم به كار مي‌رود)، روي‌هم گذاري نقشه‌ها (توليد لايه هاي اطلاعاتي مختلف به صورت نقشه و هم‌پوشاني آن‌ها)، مدل‌سازي انتشار آلاينده‌ها (استفاده از مدل‌هاي زيست‌محيطي در تعيين پراكنش آلاينده‌ها و شناسايي نواحي آسيب‌پذير؛ توجه به نوع آلاینده مورد بررسی، می توان از نرم افزارهای مختلفی مانند AERMOD، AERFLOW و …. جهت مدل‌سازی آلاینده‌ها استفاده کرد.).

پس از مشخص شدن نتایج این مرحله، برنامه مدیریت زیست محیطی فاز احداث یا ساخت و بهره‌برداری با توجه به صنعت هدف تنظیم می‌گردد. در نهایت با توجه به نتایج حاصل از مراحل قبل و امتیاز کسب شده عملیات‌های مختلف موجود در صنعت در فاز ساخت و بهره‌برداری تصمیم مقتضی گرفته شده و در گزارش منعکس می‌گردد.

تهیه گزارش ارزیابی اثرات زیست‌محیطی

فصول گزارش‌های ارزیابی اثرات زیست‌محیطی

  1. چکیده غیر فنی
  2. تشریج طرح یا پروژه پیشنهادی
  3. تشریح مرحله آماده‌سازی و اقدامات زیربنایی
  4. آلاینده‌ها و پسماندهای تولیدشده
  5. خطرات، سوانح و عدم ایمنی مرتبط با طرح
  6. پیش‌بینی آثار و پیامدهای مقبت و منفی طرح برای هریک از گزینه‌ها
  7. تجزیه و تحلیل آثارکاربردی و پیامدهای محیط‌زیستی طرح
  8. مدیریت و پایش محیط ریست طرح
  9. ارائه شیوه‌های پیشگیری، کاهش و کنترل برای هر یک از آثار منفی محیط زیستی مرتبط با فعالیت‌های طرح
  10. منابع و مراجع مورد استفاده شده
  11. نام و مشخصات تیم تهیه‌کننده گزارش
  12. پیوست‌ها

شرکت مهندسان مشاور آرین ستاک اندیش

محیط زیست برای ما
ما برای محیط زیست

شرکت مهندسین مشاور آرین ستاک اندیش با بیش از یک دهه سابقه درخشان و موفق در زمینه پروژه‌های مهندسی محیط زیست و HSE، و با کادری متخصص و مجرب در حوزه‌ی تخصصی مهندسی محیط زیست، HSE، آب و فاضلاب، آلودگی هوا و پسماند، آمادگی همکاری کامل در پروژه‌های مربوطه و همکاری در پروژه‌های ارزیابی اثرات زیست محیطی را داشته و پیشاپیش از اعتماد و حسن انتخاب شما سپاس‌گزار است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 1 =