صفر کردن فلر

در گذشته جریان های تهویه و مازاد ایجاد شده در صنایع نفت و گاز و صنایع پایین دست آن ها مانند پالایشگاه ها و پتروشیمی ها، بدون آن که سوزانده (فلر) شوند یا فرآیندی روی آن ها صورت گیرد، به هوای جو هدایت و تخلیه می شدند.

فلر چیست؟

به دلیل وجود برخی ترکیبات سمی در این جریان ها، این صنایع تصمیم گرفتند که بخش قابل توجهی از آن ها را جمع آوری و به سیستم فلرینگ هدایت کنند؛ چرا که گازهای حاصل از احتراق آسیب و مخاطرات به مراتب کمتری برای محیط زیست و سلامت انسان ها دارند.

در دهه اخیر مشخص شد که سوزاندن جریان گازهای ارسالی به فلر، پیامدهای منفی از جمله گرمایش جهانی، اثرات مخرب زیست محیطی، تلفات انرژی و هدر رفت منابع اقتصادی را به دنبال دارند.

به علاوه با گسترش فعالیت مجامع بین المللی با هدف حفاظت از محیط زیست و لزوم اجرای پروتکل های کیوتو و مونترال در جهت کاهش انتشار گازهای آلاینده و گلخانه ای، صنایع وابسته به نفت و گاز را مجبور به کنترل و کاهش گازهای ارسالی به فلر کرده است؛ به طوری که بازیابی آن ها از نقطه نظر ماده و انرژی برای این صنایع اهمیت دوچندان یافته است. در این راستا هم اکنون در سطح دنیا، مبحث جدیدی با عنوان صفر کردن فلر مطرح شده که هدف آن به حداقل رساندن حجم گازهای ارسالی به فلر است.

یکی از رویکردهای پیشگیرانه به منظور به حداقل رساندن گازهای ارسالی به فلر، اصلاح و بهبود فرآیندهای تولید کننده گاز فلر است. این رویکرد به دنبال ارائه راهکارهایی جهت کاهش و حذف تولید این گازها است. در ادامه برخی از مهم ترین و پرکاربردترین این راهکارها که در چند پالایشگاه نمونه در سطح دنیا به ویژه کشورهای توسعه یافته و پیشرفته پیاده سازی و اجرا شدند، معرفی می گردند.

  • جلوگیری از ایجاد نشت در شیرهای اطمینان، صفحات پاره شونده و شیرهای کنترل فشار: راه تشخیص نشت، تزریق گاز کریپتون 85 به جریان بالادست ادوات مزبور و آشکارسازی آن در مسیر گاز مشعل است. در صورت بروز نشتی لازم است که این وسایل تعویض شوند. لازم به اشاره است که یکی از پالایشگاه های کشور امریکا با بهره گیری از این روش توانست حدود 80 درصد از گازهای فلر خود را کاهش دهد.
  • جلوگیری از بروز نشت در کمپرسورها: راه تشخیص، استفاده از فشارسنج یا دبی سنج در بازه های زمانی معین است. در صورت داشتن نشتی بیش از حد مجاز، لازم است که قطعات دخیل در ایجاد نشتی مانند پکینگ ها، کاسه نمدها، شیرها، سرسیلندرها و سایر قسمت های آب بندی اصلاح، تعمیر و در صورت لزوم و داشتن توجیه اقتصادی تعویض و به روز شوند.
  • تعبیه و نصب سیستم های ابزار دقیق کنترلی پیشرفته بر روی دستگاه های فرآیندی: یکی از موارد مهم و پرکاربرد در این زمینه، سیستم حفاظت فشار با قابلیت اطمینان بالا (HIPS) است که در صنایع فرآیندی می تواند جایگزین مناسبی برای تجهیزات ایمنی همچون شیرهای ایمنی فشار و دستگاه های کنترل فشار سنتی باشد. شمای کلی سیستم HIPS طراحی شده برای برج تقطیر، در شکل زیر مشاهده می شود.
سیستم HIPS طراحی شده برای برج تقطیر
سیستم HIPS طراحی شده برای برج تقطیر
  • اصلاح فرآیند واحدهای آب ترش: واحدهای آب ترش حاوی مقادیر زیادی از ترکیبات سولفید هیدروژن و آمونیاک است. از این رو این واحدها یکی از مهم ترین منایع تولید گازهای فلر محسوب می شوند. پالایشگاه ها می توانند با اصلاح فرآیند جداسازی این گازها و استفاده از گازهای جدا شده در فرآیندهای دیگر، امکان کاهش جریان گازهای فلر را فراهم آورند. به عنوان نمونه می توان با جداسازی گاز سولفید هیدروژن و ارسال آن به واحد بازیافت و تولید گوگرد، هم در جهت کاهش معضلات زیست محیطی قدم برداشت و هم با تولید گوگرد به عنوان یک محصول کاربردی، به ارزش افزوده و منافع اقتصادی دست یافت.
صفر کردن فلر

شرکت مهندسان مشاور آرین ستاک اندیش

محیط زیست برای ما
ما برای محیط زیست

شرکت مهندسان مشاور آرین ستاک اندیش بیش از یک دهه است که در جهت حل مشکلات زیست محیطی و نیز حفظ منافع اقتصادی صنایع پایین دست نفت و گاز گام برداشته و فعالیت می کند. در حال حاضر این شرکت آماده ارائه خدمات و مشاوره فنی، صنعتی، محیط زیستی و اقتصادی به پالایشگاه ها و پتروشیمی ها می باشد.


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده + هشت =