مدیریت کیفیت هوا ( Air quality management ) به کلیه فعالیتهایی گفته می شود که یک مقام نظارتی برای کمک به حفظ سلامت انسان و محیط زیست در برابر آثار زیانبار آلودگی هوا انجام می دهد.

مدیریت کیفیت هوا

مدیریت کیفیت هوا

مطالب مرتبط


چرخه مدیریت کیفیت هوا

اولين جز در چرخه مديريت كيفيت هوا، برآورد و تخمين انتشار آلاینده هاي هوا است. تخمين انتشار با هدف تهيه داده هاي مورد نياز مدل سازي پخش و پراكنش آلاینده هاي هوا، استفاده در سيستم هاي تجارت نشر و يا اخذ ماليات بر نشر مطرح مي باشد.

طبق تعريف آژانس حفاظت محيط زيست آمريكاEPA ،مديريت كيفيت هوا در برگيرنده كليه سياست ها، اهداف، فعاليت ها و قوانيني است كه يك مرجع قانوني نظير سازمان هاي حفاظت محيط زيست ملي با هدف حفظ سالمت انسان و جلوگيري از آسيب محيط زيست در برابر اثرات مخرب آلودگي هوا اتخاذ مي كند.

فرآيند مدیریت کیفیت هوا بصورت يك چرخه فعال Dynamic داراي اجزا مرتبط به يكديگر است.

اين چرخه بصورت مداوم مورد ارزيابي قرار مي گيرد تا با توجه به اهداف و استراتژيهاي مختلف تدوين شده توسط مرجع قانوني در هر كشور و نيز ارتقا دانش در حوزه آلودگي هاي هوا و سلامت انسان بيشترين اثر بخشي در هر جامعه و كشوري داشته باشد.

همه اجزا اين چرخه در تحقيقات علمي مورد مطالعه و تحليل قرار مي گيرند تا داده هاي مورد نياز مديران كيفيت هوا را در حوزه هاي انتشار آلاینده هاي هوا، نحوه انتقال، پخش و پراكنش اين آلاینده ها در جو و نيز تبديل آلاینده هاي اوليه Pollutants Primary به آلاینده هاي ثانويه Pollutants Secondary در نتيجه واكنش هاي شيميايي در جو و اثرات اين آالينده ها بر سالمت انسان و محيط زيست فراهم گردد.

سر تیترهای مقاله Air quality management

خدمات شرکت آرین ستاک اندیش

بیشتر بخوانید

آخرین مطالب سایت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 − چهار =