آماده‌سازی پکیج داده های هواشناسی ورودی AERMOD

از ابتدای شکل‌گیری مفهوم و دانش مدلسازی رایانه‌ای تاکنون، مدلسازی سامانه‌های آب و هوایی همواره مورد توجه بسیاری از متخصصان این حوزه و دانشمندان هواشناسی بوده است. ذات آشوبناک این سامانه‌ها و پیچیدگی معادلات فیزیکی حاکم بر جو، موجب شده تا مدل‌سازی رایانه‌ای در این حوزه بسیار مورد توجه قرار گیرد. 

مدل‌سازی به عنوان مهم‌ترین ابزار محاسبه‌ی غلظت آلاینده‌ها و پخش و پراکنش آن‌ها در محیط، توسط سازمان‌های معتبر جهانی و از جمله سازمان حفاظت محیط زیست کشور مورد تایید قرار گرفته است و بدون این ابزار عملا درک صحیحی از میزان انتشار آلاینده‌های هوا و پخش و پراکنش آنها و میزان خسارتی که واحدهای صنعتی به محیط وارد می‌کنند، نخواهیم داشت.

برای محاسبه غلظت آلاینده‌های تولید شده و پخش و پراکنش آلاینده‌ها در واحدهای صنعتی از مدل‌سازی AERMOD استفاده می‌شود. ورودی‌های اصلی مدل‌سازی عبارتند از:

  1. داده‌های مربوط به توپوگرافی منطقه مورد نظر (با استفاده از پیش‌پردازنده AERMAP)
  2. داده‌های هواشناسی مربوط به واحد صنعتی (با استفاده از پیش‌پردازنده AERMET)
  3. مشخصات هندسی، فرآیندی و انتشارات دودکش‌های واحد صنعتی

 

شرکت ‌ها، محققین و دانشجویان برای مدل‌سازی با استفاده از نرم‌افزار AERMOD، به داده های ساعتی هواشناسی و سپس پردازش آن داده ها با پیش پردازنده AERMET نیاز دارند. بدین منظور شرکت مهندسان مشاور آرین ستاک اندیش، با ارایه پلتفرم تحت وب WeaDaLys، امکان سفارش گذاری و دریافت داده های هواشناسی را در قالب فایل های متناسب با فرمت ورودی مدل AERMOD در اختیار کاربران قرار داده است. داده های این پلتفرم دارای ویژگی ها و مزایای زیر است که آن را از تمامی پلتفرم های ارائه ی داده در کشور متمایز می نماید:

  • داده‌ها به صورت یک ساعته و همچنین به صورت مستقیم متناسب با ورودی مدل AERMOD و خروجی پیش پردازنده AERMET در اختیار کاربران قرار می گیرد و کاربر نیازی به تبدیل داده های هواشناسی به داده های ساعتی و همچنین اجرای پیش پردازنده AERMET ندارد.
  • دریافت داده‌های مستقیم ورودی مدل AERMOD از این پلتفرم به نسبت خرید داده های هواشناسی و تکمیل و تبدیل آن به داده های ساعتی و سپس مدل سازی با پیش پردازنده AERMET و تهیه ورودی مدل AERMOD، هزینه مالی و زمانی کمتری را برای کاربران به همراه دارد.
  • با توجه به اینکه در کشور ما تعداد بسیار اندکی ایستگاه جو بالا وجود دارد و با توجه به اهمیت این داده ها در مدلسازی، همواره کاربران با کمبود این داده ها مواجه می شوند. در صورتی که داده های ورودی مدل AERMOD ارائه شده توسط این پلتفرم با احتساب داده های جو بالا در نقطه مورد نظر کاربر ارائه می گردد.
  • هیچ داده از دست رفته ای که موجب کاهش دقت مدلسازی شود در داده های ارائه شده در این پلتفرم وجود ندارد.
  • امکان درخواست داده برای هر نقطه و مختصات جغرافیایی دلخواه در کل کشور برای کاربران فراهم است. از این رو کاربران می توانند برای هر نقطه دلخواه، مدل سازی را با در دسترس داشتن داده های هواشناسی در همان نقطه انجام دهند.