کیفیت هوای محیط بسته و تغییر اقلیم


کیفیت هوای محیط بسته و اطراف ساختمان‌ها

کیفیت هوای محیط بسته به کیفیت هوای داخل و اطراف ساختمان‌ها اطلاق می‌شود که بر سلامت و راحتی ساکنین ساختمان اثر می‌گذارد. فهم و شناخت آلاینده‌های محیط بسته می‌تواند به کاهش ریسک نگرانی‌های مربوط به سلامتی در محیط بسته کمک کند.

منابع انتشار آلودگی محیط بسته که گازها یا ذرات آلاینده را به هوا منتشر می‌کنند، علت اصلی مشکلات کیفیت هوای داخل ساختمان هستند. تهویه نامناسب می‌تواند میزان آلاینده‌های محیط بسته را افزایش دهد. سطوح دما و رطوبت بالا نیز می‌تواند غلظت برخی از آلاینده‌ها را افزایش دهد.

منابع انتشار زیادی برای آلودگی هوای محیط بسته وجود دارد مانند فعالیت‌های پخت‌وپز، سیگار کشیدن، محصولات شوینده و غیره. اگر هوای بیرونی بسیار کمی به داخل وارد شود، آلاینده‌ها افزایش یافته و درنتیجه می‌توانند مشکلات سلامتی و راحتی ایجاد کنند. در نتیجه بایستی تهویه مکانیکی خاصی برای محیط‌های بسته درنظر گرفت. موثرترین راه برای بهبود کیفیت هوای محیط بسته، کاهش یا حذف منابع آلاینده و تهویه با هوای تمیز بیرون است.

تغییر اقلیم

اقلیم جهان درحال تغییر است و شواهد متعددی بر این قضیه وجود دارد که عبارتند از: تغییر الگوهای دمایی و بارش، افزایش دمای اقیانوس‌ها، افزایش سطح دریا، ذوب شدن یخ‌های قطبی. این تغییرات ناشی از تجمع گازهای گلخانه‌ای در جو است که منجر به افزایش دما و گرمایش جهانی می‌شود.

تغییر اقلیم نیز می‌تواند کیفیت هوای محیط‌های بسته را نامطلوب‌تر نماید و یا با بدتر نمودن شدت شرایط نامساعد بیرونی مشکلات بیشتری را ایجاد کند. با توجه به اینکه اغلب مردم حدود 90 درصد از اوقات خود را در محیط‌های بسته می‌گذرانند، کیفیت هوای این محیط‌ها رابطه مستقیمی با سلامت خواهد داشت.

کیفیت هوای محیط بسته و درنتیجه آن، سلامتی انسان تحت تاثیر عوامل مختلفی از قبیل کیفیت هوای بیرون، فعالیت‌های داخل محیط بسته و نحوه طراحی، ساخت، بهره‌برداری و نگهداری ساختمان می‌باشد.

تغییر اقلیم و کیفیت هوای محیط بسته

تغییر اقلیم از راه‌های مختلفی موجب تاثیر بر کیفیت هوای محیط بسته می‌شود. به‌‎عنوان مثال: تغییر اقلیم می‌تواند کیفیت هوای بیرون که به داخل نفوذ می‌کند را نامطلوب کند. افزایش سطح دی‌اکسید کربن موجب افزایش دمای محیط شده و درنتیجه‌ی آن آلرژن‌های موجود در هوای آزاد افزایش یافته و می‌توانند به محیط داخلی نفوذ کنند.

دمای بالاتر و تغییر الگوی آب‌وهوا می‌تواند منجر به آتش‌سوزی های مکرر و شدید شود. دود و سایر آلودگی‌های ذرات تولید شده ناشی از حوادث آتش‌سوزی و طوفان‌های گردوغبار در محیط بیرون، می‌توانند به محیط‌های داخلی نفوذ کرده و غلظت ذرات معلق داخل ساختمان را افزایش دهند.

به‌علاوه امواج گرمایی مکرر و طولانی در محیط خارج می‌تواند منجر به افزایش دمای محیط داخل شود. تغییر اقلیم همچنین دفعات و شدت برخی از رخدادهای شدید آب‌و‌هوایی مانند بارش شدید، سیل و طوفان را افزایش می‌دهد که می‌تواند منجر به آسیب ساختمان‌ها و ورود آب یا رطوبت به داخل ساختمان شود.

افزایش رطوبت در داخل، می‌تواند منجر به افزایش کپک‌ها، کنه‌ها، باکتری‌ها و سایر آلاینده‌های بیولوژیکی در محیط داخلی شود. رخدادهای شدید آب‌وهوایی همچنین می‌تواند شرایطی را ایجاد کند که با افزایش آفات و عوامل عفونی، این آلاینده‌ها به محیط بسته راه یابند. درنهایت، با وقوع رخدادهای شدید آب‌وهوایی ممکن است قطع برق رخ دهد و در نتیجه حفظ دمای داخل و کیفیت هوای سالم داخل را دشوارتر نموده و منجر به استفاده مکرر از ژنراتورهای قابل حمل شود. مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در اثر استفاده نادرست از ژنراتورهای قابل حمل سالانه منجر به مرگ صدها نفر و هزاران بیماری می‌شود.

شرکت مهندسان مشاور آرین ستاک اندیش

محیط زیست برای ما
ما برای محیط زیست

شرکت مهندسین مشاور آرین ستاک اندیش با بیش از یک دهه سابقه در زمینه انرژی و اجرای پروژه‌های متعدد و موفق در زمینه محیط زیست، توانایی آن را دارد که خدمات ارزنده‌ای در خصوص ارزیابی اثرات زیست محیطی مرتبط با محیط های بسته ارائه دهد


مطالب مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هشت + چهار =