احتراق در محیط زیست

آلودگی زیست‎ محیطی ناشی از احتراق

زمینه های احتراق و آلودگی زیست‎ محیطی ناشی از آن بسیار گسترده بوده و تقریباً همه جنبه های مستقیم و غیرمستقیم زندگی ما را در بر می‎گیرد. به طور کلی ادوات برقی و الکترونیکی که روزمره از آن‎ها استفاده می‎کنیم، از نیروگاه های با سوخت فسیلی تغذیه می‎شوند. اتومبیل‎هایی که می‎رانیم، نیروی محرکه خود را از موتورهای احتراق داخلی به دست می‎آورند. نیروی پیش‎رانش هواپیمایی که با آن پرواز می‎کنیم، با موتورهای توربین با سوخت جت تأمین می‎شود.

اکثر مواد و مصالحی که استفاده می‎کنیم، به نوعی به واسطه فرآیندهای گرمایش و ذوب ساخته شده ‎اند. بنابراین می‎توان گفت که احتراق پایه و اساس پیشرفت و توسعه صنعتی جهان در حدود 200 سال اخیر بوده است.

از سوی دیگر جمعیت کره زمین و در پی آن تقاضای انرژی روز به روز در حال افزایش است و بیش از 80 درصد این انرژی از سوخت‎های فسیلی همچون نفت، گاز طبیعی و زغال سنگ تأمین می‎شود. اساساً ایجاد، حفظ و تداوم فرآیندهای احتراقی مستلزم وجود سه پارامتر کلیدی است که عبارت‎اند از: سوخت، اکسیدکننده و یک منبع احتراقی که غالباً به شکل گرما می‎باشد.

احتراق صنعتی

احتراق صنعتی در واقع اکسید شدن سریع سوخت‎های هیدروکربنی است که منجر به تولید و آزادسازی مقادیر بالای انرژی موردنیاز فرآیندهای گرمایش و ذوب صنعتی می‎گردد. در اکثر فرآیندهای صنعتی سوخت‎ها با هوای اتمسفری که حاوی گاز اکسیژن با 21 درصد حجمی است، اکسید می‎شوند. در این فرآیندها سوخت و اکسیدکننده معمولاً در دستگاهی به نام مشعل با هم ترکیب می‎شوند.

فرآیند گرمایش صنعتی بسته به کاربرد و انرژی گرمایی موردنیاز ممکن است یک یا چند مشعل داشته باشند. چند نمونه از صنایعی که فرآیند احتراق در آن‎ها نقش کلیدی دارند، عبارت‎اند از: تولید فولاد و آلومینیوم، پالایشگاه، پتروشیمی و صنایع شیمیایی، صنایع معدنی اعم از تولید شیشه، آجر و سیمان، کاغذ و صنعت چاپ. دغدغه اصلی صنعت تا مدت‎ها بهبود بازدهی انرژی فرآیندهای احتراق بوده است.

این نگرانی در سال‎های اخیر به مسائل زیست محیطی از جمله انتشار آلاینده ها تغییر یافته است. از این رو کیفیت هوای محیط و گازهای گلخانه ای محرک‎های کلیدی هستند که آینده فرآیندهای احتراق صنعتی را شکل می‎دهند. به طور کلی آلاینده هوا به هر چیزی اطلاق می‎شود که وجود آن بیش از مقدار معینی باعث بروز اثرات مخرب روی محیط زیست می‎شود. منشأ تولید و انتشار آلاینده های احتراقی عموماً در دو گروه منابع متحرک و ثابت قرار می‎گیرند. وسایل نقلیه از جمله اتومبیل‎ها و کامیون‎ها منابع متحرک محسوب شده و نیروگاه‎ها و فرآیندهای احتراق صنعتی منابع ثابت به شمار می‎روند.

مهم‎ترین آلاینده های هوا ناشی از فرآیندهای سوخت صنعتی

– ذرات معلق

– اکسیدهای گوگرد

– هیدروکربن‎های گازی و جامد

– مونوکسید کربن

– اکسیدهای نیتروژن

– ازن

در حال حاضر دستورالعمل‎ها، استانداردها و قوانین مختلف بین ‎المللی جهت تعیین حدود مجاز، روش‎های اندازه ‎گیری و راه های کنترل آلاینده های هوا تهیه و تنظیم شده است.

از این رو یکی از اولویت‎های صنعتگران در زمینه محیط زیست، به ویژه در صنایع وابسته دستیابی به روش‎ها، فناوری‎ها و ابزار به منظور پایش و اندازه‎گیری، کنترل، کاهش، مدیریت و استفاده بهینه از آلاینده های مزبور است.

شرکت مهندسان مشاور آرین ستاک اندیش

محیط زیست برای ما
ما برای محیط زیست

شرکت مهندسین مشاور محیط زیست آرین ستاک اندیش با بیش از یک دهه سابقه، آماده ارائه خدمات در حوزه‌های محیط زیست و HSE، به ویژه کاهش اثرات زیست محیطی فرآیند احتراق می‌باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 + نوزده =