آلودگی وسایل نقلیه


آلودگی وسایل نقلیه مواد خطرناکی را به محیط زیست وارد می­کنند. این مواد که به عنوان آلاینده شناخته می­شوند اثرات مخربی روی سلامت انسان و اکوسیستم دارند. در بسیاری از کشورهای دنیا حمل و نقل بزرگترین منبع آلودگی هوا می­باشد به دلیل اینکه امروزه در جاده­ها تعداد بسیار زیادی وسایل نقلیه موتوری وجود دارد. افزایش قدرت خرید به معنی افزایش توان مردم برای خرید ماشین­هاست که اثرات بدی روی محیط زیست دارد. آلودگی ناشی از وسایل نقلیه در پی گسترش شهرنشینی بسیار نگران کننده است، آلودگی هوا ناشی از وسایل نقلیه در مناطق شهری بخصوص در شهرهای بزرگ به یک مشکل جدی تبدیل شد است.

آلودگی ناشی از وسایل نقلیه از طریق علائمی مانند سرفه، سردرد، حالت تهوع، سوزش چشم و مشکلات مختلف دیگر مشخص شده است.

آلاینده­های ناشی از وسایل نقلیه

ازن

این ماده جز اصلی دودهای در شهر است؛ وقتی هیدروکربن­ها و اکسیدهای نیتروژن که هر دو ماده شیمیایی از احتراق سوخت اتومبیل­ها تولید می­شوند، با نور خورشید واکنش دهند، ازن به وجود می­آید. این ماده بر خلاف مزیت­هایی که در لایه­های بالایی جو دارد، در لایه­های پایینی می­تواند به سیستم تنفسی آسیب برساند، باعث سرفه، خفگی و کاهش ظرفیت شش­ها شود.

ذرات معلق

این ذرات از دوده، فلزات و گرده، رنگ تیره­ای به دود می­دهند. در میان آلاینده­های وسایل نقلیه، ذرات جدی­ترین تهدید برای سلامت انسان هستند زیرا می­توانند به اعماق ریه­‌ها نفوذ کنند.

اکسیدهای نیتروژن

این آلاینده­ها می­توانند باعث تحریک ریه­ها و تضعیف سیستم ایمنی بدن در مقابل عفونت­های تنفسی مانند ذات­الریه و آنفولانزا شوند. علاوه بر این، به تشکیل ازن و ذرات معلق کمک می­کنند.

کربن مونواکسید

این گاز بی­بو و بی­رنگ با احتراق سوخت­های فسیلی مثل بنزین تولید می­شود. ماشین­ها و کامیون­ها منبع تولید کننده دو سوم این آلاینده هستند. در صورت تنفس، کربن مونواکسید مانع رسیدن اکسیژن به مغز، قلب و دیگر ارگان­های حیاتی بدن می­شود. نوزادان و افراد دارای بیماری زمینه­ای، قربانیان اصلی اثرات کربن مونواکسید هستند.

دی­ اکسید گوگرد

:  وسایل نقلیه موتوری با سوزاندن سوخت­های گوگرددار بخصوص دیزل باعث تولید این آلاینده می­شوند. این آلاینده در جو باعث تشکیل ذرات ریز شده و می­تواند برای کودکان و افراد دارای بیماری آسم خطرناک باشد.

آلاینده­های خطرناک هوا

این ترکیبات شیمیایی توسط ماشین­ها، کامیون­ها، پالایشگاه­ها، پمپ­های گاز و دیگر منابع مرتبط منتشر می­شوند.

عواقب آلودگی‌های ناشی از وسایل نقلیه

گرمایش جهانی

انتشار گازهای گلخانه‌ای به اتمسفر باعث از بین رفتن لایه ازن و در نتیجه گرم شدن زمین می‌شود. نتیجه این امر آب و هوای نامساعد است که منجر به خسارات جانی و مالی خواهد شد. امروزه، گرمایش جهانی نگرانی‌های فراوانی برای دولت‌ها ایجاد کرده است و تلاش‌های عمده‌ای برای کاهش و مقابله با آن صورت گرفته است. با تخریب لایه ازن، اشعه فرابنفش به زمین رسیده و باعث بروز بیماری در انسان و دیگر موجودات خواهد شد.

کاهش کیفیت هوا

در برخی نقاط جهان، کیفیت هوا به حدی ضعیف است که مردم به ناچار از ماسک استفاده می‌کنند تا تنفس مواد مضر را کاهش دهند. علاوه‌بر راحت نبودن استفاده از ماسک در تمام روز، احتمال بروز مشکلات و عوارض مختلفی نیز به دنبال آن وجود خواهد داشت. کشورهای که تعداد زیادی خودرو قدیمی در حال کار دارند با این مشکل بیشتر مواجه هستد. به همین دلیل بسیاری از دولت‌ها واردات خودرو قدیمی‌تر از چند سال را ممنوع اعلام می‌کنند.

شهرت جهانی

هوای پاک، یک مساله مهم در سطح جهانی است. سالانه اجلاس آب و هوایی زیادی برای توافق در مورد مسئولیت‌های هر کشور در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای برگزار می‌شود. کشوری که میزان آلودگی وسایل نقلیه آنها بالا باشد به جایگاه و اعتبار خود در صحنه جهانی آسیب وارد می‌کنند.

سلامتی

این آلاینده‌ها می‌توانند منجر به عفونت ریه و سرطان شوند. هیدروکربن‌ها برای سلامت انسان مفید نیستند و می‌توانند باعث بیماری قلبی، تشدید آسم، آسیب به سیستم عصبی مرکزی و دشوار شدن تنفس شوند. نشت سوخت نیز می‌تواند بر سلامت گیاهان و موجودات دریایی اثر بگذارد. با کنترل نکردن شرایط بهداشتی این موارد می‌توانند باعث مرگ شوند.

گردشگری

اکثر مردم به بازدید کشورهایی که برای سلامتی خود مضر می‌دانند نمی‌روند. این امر به نوبه خود منجر به کاهش تعداد گردشگران به آن کشورها و متعاقبا از دست دادن درآمد ارزی خواهد شد.

دود و باران اسیدی

اکسیدهای نیتروژن در تشکیل مه دود بسیار خورنده شرکت کرده و زنگ زدگی خودروها را تسریع می‌کنند. با حل شدن این آلاینده‌ها در باران، باران اسیدی تشکیل خواهد شد. این آب نمی‌تواند برای مصارف انسان، گیاهان و حیوانات استفاده شود.

اقدامات موثر در کاهش آلاینده‌ای خودروها

اگرچه آلودگی ناشی از خودروها را نمی‌توان کاملا از بین برد اما می‌توان آنها را کاهش داد و به سطح قابل قبولی رسانید. برخی از موارد کلیدی در کاهش این آلاینده در زیر بیان شده است:

آموزش عمومی

آموزش همیشه کلید موفقیت بوده است. بسیاری از مردم به آلودگی و اثرات آن به دلیل عدم آگاهی اهمیت نمی‌دهند. انجام آموزش‌های مدنی توسط سازمان‌های دولتی و مردم نهاد نقش به سزایی در بیداری جامعه دارد. با تدریس و آگاهی دادن در مورد آلودگی و اثرات آن در مدارس، جهان به مکان بهتری برای زندگی تبدیل خواهد شد.

سیاست‌های پیوسته و مترقی

ایجاد مقررات خوب که چالش‌های دنیای مدرن در زمینه کاهش آلودگی خودرو را پیش‌بینی کند، می‌تواند در کاهش آن نیز مفید باشد. قانون‌گذاران باید قوانینی تعیین کنند که مردم را ملزم به انجام اقدامات لازم برای کاهش آلودگی وسایل نقلیه کند. این قوانین می‌توانند شامل محدودیت سن خودروها، دستورالعمل‌های شرایط وسایل نقلیه در جاده ها و آژانس‌های سوخت جایگزین مثل انرژی سبز باشد. در سطح جهانی نیز رهبران کشورهای مختلف باید با هم‌فکری، به استانداردهای مناسب برای کاهش و حذف آلاینده دست یابند و در نهایت شهروندان باید رهبران خود را مورد بازخواست قرار داده و از آنها بخواهند تا در بیانیه‌های تبلیغاتی خود استراتژی‌هایی برای کاهش آلودگی محیط‌زیست داشته باشند.

تعمیر و نگهداری خودروها

این مورد بیشتر یک مسئولیت شخصی است. فرد باید از خوب بودن عملکرد و شرایط خودروی خود اطمینان حاصل کند. تعمیر و نگهداری منظم خودرو باعث عملکرد بهینه آن و کاهش آلاینده‌های هوا می‌شود. کارهایی مثل تعویض فیلتر روغن، تعویض روغن موتور و گریس‌کاری قطعات متحرک باید به طور منظم انجام شود.

از رده خارج کردن ماشین‌های قدیمی

خودروهای قدیمی باید دور انداخته شوند یا به شرکت سازنده برگردانده شوند. آنها به شدت باعث ایجاد آلودگی می‌شوند. متاسفانه بسیاری از مردم برای چنین خودروهایی ارزش عاطفی قائل هستند و تغییر این تفکر باعث بهتر شدن شرایط موجود می‌شود.

کارپولینگ

افردای که در یک محله هستند و در یک منطقه کار می‌کنند می‌توانند از یک ماشین برای عبور و مرور استفاد کنند. این امر باعث کاهش ترافیک، صرفه‌جویی در هزینه سوخت مصرفی و نگهداری خودرو و کمک به داشتن زمینی بهتر می‌شود.

استفاده از وسایل نقلیه عمومی و جایگزین

استفاده از وسایل عمومی اصلا ضرری ندارد و می‌توان با دوچرخه، قطار و اتوبوس به محل کار رفت. در حالتی که محل کار به محل زندگی نزدیک باشد، پیاده‌روی انتخاب مناسبی است که هم سرگرم کننده و هم برای سلامتی افراد بهتر است.

پوشش‌های محافظ

به منظور کاهش استنشاق هوای آلوده، افراد می‌توانند از ماسک‌های مناسب استفاده کنند. در شرایط نامطلوب عاقلانه است که از سلامت خود محافظت کنید. ماسک‌های مجهز به فیلتر هوا کمک می‌کند از تنفس مواد مضر جلوگیری کنید.

ما تنها یک زمین داریم و باید هرکاری برای محافظت از آن انجام دهیم. آلودگی هوا همه افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وسایل نقلیه یکی از مهم‌ترین منابع آلودگی هوا در دنیا می‌باشد. با تغییر طرز فکر خود و قبول مسئولیت در قبال کاهش آلاینده می‌توان زندگی بهتری برای خود و دیگران رقم زد.

شرکت مهندسان مشاور آرین ستاک اندیش

محیط زیست برای ما
ما برای محیط زیست

شرکت مهندسین مشاور آرین ستاک اندیش با بیش از یک دهه تجربه موفق در زمینه مهندسی محیط زیست و با کادری متخصص و مجرب آماده همکاری در زمینه کاهش و کنترل آلاینده‌های ناشی از منابع متحرک بخصوص صنایع خوردوسازی می‌باشد


مطالب مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 − 1 =