رادون و سلامتی

رادون چیست؟

رادون گاز رادیواکتیو، بی بو، بی رنگ و بی مزه است. این گاز از اورانیوم خارج می‌شود، اورانیوم فلز سنگینی است که در  اعماق زمین و اکثر سنگ‌ها وجود دارد. در طی شکافت هسته‌ای که در اورانیوم اتفاق می‌افتد، به فلز دیگری به نام رادیوم تیدیل شده و با شکست رادیوم، رادون به‌وجود می‌آید.

گاز این عنصر از خاک عبور کرده و وارد هوا و آب می‌شود. این گاز می‌تواند در هوای اطراف شما وجود داشته باشد اما مقدار آن کم است و ضرری به بدن نمی‌رساند.

مقادیر زیاد این عنصر باعث مشکلات سلامتی می‌شود. اگرچه این یک گاز طبیعی است که از زمین منتشر می‌شود اما تنفس آن برای مدت طولانی می‌تواند سمی باشد. اما روش‌های قابل اطمینانی وجود دارد که میزان مواجهه خود را با این گاز خطرناک کاهش دهید.

چگونه رادون به شما آسیب می‌زند؟

با تنفس این گاز، این گاز وارد لایه‌های داخلی ریه شده و  با تشعشعات خود منجر به آسیب سلولی و سرطان ریه خواهد شد.

بعد از سیگار کشیدن، رادون در رتبه دوم علل سرطان ریه قرار دارد. اگر در معرض تنفس مقادیر زیادی از رادون باشید و همزمان سیگار بکشید، احتمال ابتلای شما به سرطان ریه بسیار بالا خواهد بود. سالانه حدود 21000 نفر بر اثر سرطان ریه ناشی از این عنصر جان خود را از دست می‌دهند.

علائم ناشی از مسمومیت

شما علائمی از مسمومیت را دقیقا بعد از تنفس مشاهده نمی‌کنید. بلکه، مشکلات سلامتی مثل سرطان ریه، سال‌ها بعد خود را نشان خواهد داد. علائم سرطان ریه شامل سرفه‌های آزار دهنده، تنگی نفس و یا خس خس مداوم، سرفه‌های خونی، درد قفسه سینه و کاهش وزن ناخواسته می‌باشد. در صورت بروز هر کدام از این علائم باید فورا با پزشک مشورت کرد.

آزمایش مشخصی برای فهمیدن اینکه آیا شما مقادیر زیادی از گاز رادون را استنشاق کرده‌اید وجود ندارد و همچنین درمانی برای پاکسازی این گاز از بدن تا کنون کشف نشده است.

آیا شما در معرض رادون هستید؟

ساختمان‌ها، مثل خانه، مدرسه و شرکت روی زمین ساخته می‌شوند. در صورت ایجاد ترک روی دیوارها و کف و یا بازشوهای کوچک روی لوله‌هایی که به خوبی عایق‌بندی نشده‌اند، رادون می‌تواند از زمین وارد ساختمان شود. بنابراین، این گاز می‌تواند در هر محیط بسته‌ای گیر بیافتد و سطح رادون در طبقات نزدیک به زمین بالاتر است. طبق تحقیقات انجام شده از هر 15 خانه در آمریکا، یک خانه در معرض آلودگی بالایی از رادون قرار دارد.

بعضی از مصالح ساختمانی مثل بتن، از موادی ساخته شده‌اند که به صورت طبیعی رادون منتشر می‌کنند. اما مقادیر منتشر شده در این حالت خیلی کم است و ممکن است سطح رادون در منزل شما را افزایش دهد اما برای شما خطرناک نخواهد بود.

شغل شما ممکن است شما را در معرض رادون قرار دهد، مخصوصا اگر در زیر زمین مشغول به کار باشید و یا با کودهای فسفاتی سروکار داشته باشید.

رادون در آبی که در دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و محل‌های ذخیره هستند، وجود داشته باشد اما مقادیر عمده آن قبل از اینکه شما از آن آب استفاده کنید به هوا منتشر می‌شود. اگر آب مورد استفاده روزانه شما از آب چاه و یا منابع زیرزمینی دیگر تامین می‌شود، ممکن است حاوی مقادیر بیشتری رادون نسبت به آب تصفیه شده باشد.

چگونه از خود محافظت کنیم؟

شما می‌توانید خانه و محل کار خود را با استفاده از کیت‌های رادون، بررسی کنید. برخی از این کیت‌ها، اندازه‌گیری را برای چند روز و برخی برای چند ماه قبل انجام می‌دهد. لازم است یک دستگاه کوچک اندازه‌گیری را در اتاق قرار دهید و سپس به آزمایشگاه بفرستید. همچنین می‌توانید کارشناسان حرفه‌ای استخدام کنید تا محل زندگی شما را بررسی کنند. واحد اندازه‌گیری رادون پیکوکوری است. مقادیر بالاتر از 4 پیکوکوری نیازمند اقدامات تخصصی است. اگر چنین نتیجه‌ای از بررسی‌های خود به دست آوردید یک آزمایش بلند مدت اجرا کنید تا از اندازه‌گیری‎‌ها مطمئن شوید. اگر سطح رادون همچنان بالا بود، با متخصصان این حوزه تماس بگیرید تا منزل و یا محل کار شما را تعمیر کنند که ممکن است شامل عایق‌کاری کامل ساختمان شود که رادون در محیط بسته گیر نیافتد.

شرکت مهندسان مشاور آرین ستاک اندیش

محیط زیست برای ما
ما برای محیط زیست

شرکت مهندسین مشاور آرین ستاک اندیش با بیش از یک دهه تجربه موفق در زمینه مهندسی محیط زیست و انرژی با کادری متخصص و مجرب آماده همکاری در زمینه کاهش و کنترل آلاینده‌ها در محیط‌های باز و بسته می‌باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 4 =